any questions?

Nettikauppojen epäselvät esittelykuvat – niitä en kyllä ymmärrä. Jos putiikki toivoo asiakkaiden tekevän ostopäätöksen pelkän suhruisen tulitikkuboksin kokoisen taidekuvan perusteella, saattavat kyllä joutua pettymään. Joskus on tuotetekstin mukaan myyty toppia, joka on tuotekuvaan puettu toppatakin alle, tukittu korkeavyötäröisten housujen sisään ja yläosakin on vielä varmuuden vuoksi peitetty tyylikkäällä, huolettomasti kääräistyllä jättihuivilla. Muita kuvan tuotteita – niitä, jotka siinä oikeastaan näkyvät – ei tietenkään olla vaivauduttu listaamaan, ne ehkä löytyvät kauppaa kaivamalla tai sitten ne ovat mallikappaleita, jotka eivät koskaan tuotantoon asti päätyneet. Ja toppi on mysteeri, se ehkä on mallin päällä tai sitten se unohtui kuvasta.

No, vähän nyt ehkä kärjistin.. Mutta tämähän se on bloggaamisen suola, passiivisaggressiivinen kitinä olemattomista asioista täältä näppiksen takaa.

Kaltaistani mielensäpahoittajaa piristikin huikeasti totokaelo.comin konstailematon tapa kertoa kuvin, mistä oikeastaan on kyse.

Korvikset saavuttavat oikeat mittasuhteensa kun ne kuvataan mittanauhan vieressä, olkoonkin mittanauha sitten väärinpäin. Semiankeat ohuet rannekorut toimivat kuvassa paremmin parina kuin yksinään, mutta tällaisen kuvan perusteella ei tarvitse ainakaan arpoa kumman sieltä tilatessaan saa. Kuvat ovat paitsi käytännöllisiä, mielestäni myös melko hauskoja. Ja etuhan on myös putiikin puolella – eipähän tule turhia palautuksia, kun zoomatussa kuvassa jättirenkuloilta näyttäneet korvikset ovatkin matkalla mystisesti muuttuneet normisormusta pienemmiksi.

Tykkään, sekä salaisesti haaveilen EU-direktiivistä joka pakottaisi nettikauppojen mallit seisomaan sellaista poliisin tunnistusrivistön seinää vasten johon olisi maalattu viivoja parin sentin välein mallin pituuden havainnollistamiseksi. Ja jos haaveilla saa, niin miten olisivat samalla yltiörehelliset tekstit – ah. ”Claudia-mallin kengänkoko on yleensä 38, mutta näistä tappajakorkkareista koko 39 puristaa niin ettei veri edes kierrä.” ”Mallimme on 185 cm pitkä, ja tämän kokoa 34 olevan maksimekon pituutta on kuvaa varten lyhennetty viisi senttiä hakaneulojen ja teipin avulla.”

No, tiedä sitten mitä satakymmenprosenttisella rehellisyydellä saisi enää kaupaksi, mutta opettelisivat putiikit nyt edes vastaamaan tiedusteluviesteihin. Tuoreessa muistissa on muutamakin kyselykerta kun olen arponut esim. parin koon välillä tapauksissa, jossa liikkeet eivät ole ilmoittaneet kokojen tueksi mitään senttimittoja. Vaivaudun laittamaan liikkeeseen sähköpostin, osoitan kiinnostukseni, tarjoan kysymykseni tueksi vertailukohtia ja senttimetrejä – olen tosissani. Ilmeisesti tavarasta ei ole aina sitten ollut niin kovaa kiirettä päästä eroon, jos on varaa tuudittautua harhaluuloon että kai se sokkona jotain tilaa, maksaa kaupan päälle parikymppiä kuriirirahtia ja palauttaa omalla kustannuksellaan jos ei tuote miellytä.

Korut kuvissa totokaelo.com:

Saya Hibino Large Hoop Earrings, $ 222
Alyssa Norton Silk Woven Gold Chain Bracelet, $ 96

Kommentoi

  1. haha, samaa joskus on tullut mietittyä. välillä tulee pohdittua valaistusta ja sitä, että tuotteen kuvassa näkyvä väri ei vaan voi olla ruskea, kun se on selvästi vaaleanlila… ja läheteltyä tiedusteluviestejä, joskin mulle on aina vastattu asiallisesti ja – yleensä – nopeastikin.

    mut joo, on työsarkaa. siihen asti olen tuskaistuneena tyynesti päättänyt olla ostamatta nettikaupoista, joissa ei ole kunnon palautusoikeutta (store credit ei vaan riitä) ja jossa toimituskulut ovat kohtuulliset, jos niitä ei kerran palauteta. päätös pitää, melkein…

  2. Älä muuta virka! Voi kiesus armas tuota kenkäasiaa. Eikö kengästä voi laittaa sisäpohjan mittoja sivuille TAI edes vastata kyselyihin!!!!??? Itse en ole saanut yhdestä firmasta (TOP SHOP, kjäh kjäh) mitään vastausta koskaan. Onneksi kengät oli nyt sitten myyty loppuun omien kokojen osalta, niin ei tarvitse arvailla ja pettyä. Ji-pii. >:-(

  3. Samanlaisia kokemuksia on- usein nettisivujen tuotetietojen vaillinaisuus johtaa siihen, etten uskalla tilata.

    Parasta palvelua ikinä olen kokenut Whyredin nettikaupassa. Rakastuin mekkoon, jonka malli oli sellainen, etten uskaltanut tilata kokeilemalla, en vaikka tiedänkin suunnilleen oman kokoni. Meilasin siis kaupan infomailiin kysymyksen oman mekkokokoni senttimitoista ja sain ne sähköpostiini vielä samana päivänä, ruotsalaisilla kohteliaisuuksilla varustettuina. Kun mekko saapui kotiin, oli sisällä kuitissa käsinkirjoitettu viesti ja mekko oli pakattu aivan täydellisesti. Saumatonta, nopeaa ja toimivaa palvelua, joka otti huomioon asiakkaan yksilölliset tarpeet. Näin sen kuuluisi aina mennä.

  4. Mä just viime viikolla mailasin yhteen kauppaan, koska kengänkokoni on yleensä 39 mutta joskus 40 ja mietin kannattaisiko ottaa koko 6 vai 7. Mainitsin selkeästi minkämerkkisistä kengistä on kyse ja pyysin kertomaan onko mitoitus yleensä pienenpuoleinen vai väljä. Lopuksi tietysti mainitsin että olen Suomesta ja että paketin palauttaminen maksaisi minulle useita kymppejä.

    Vastaukseksi sain todella pitkän viestin, jossa ei sanottu yhtään mitään. ”Meillä on myynnissä paljon eri merkkejä joiden mitoitus vaihtelee… päläpäläpälä… Emme suosittele ottamaan kenkiä euromitoituksen mukaan… päläpäläpälä…. mutta ei hätää, sinulla on vuoden palautusoikeus, jos kengät eivät ole sopivat.” Tuli sellainen fiilis että joku on vain poiminut mailistani avainsanat ja vastannut jollain automaattipohjalla eikä viestiäni edes oikeasti luettu. Turhauttavaa!

    Ja samaan yhteyteen voisinkin räyhätä nettikaupoista, jotka laittaa kengistä kuvan vaan jostain yhdestä hämärästä kuvakulmasta. Eihän se kerro mitään! Kyllä ainakin suoraan sivulta ja suoraan edestä pitäisi olla kuvat. Ja ihania on myös ne, että kuvassa on selkeästi vaikka roosanvärinen asia, ja valikossa kuitenkin lukee ruskea. Että onko roosa nyt sitten kaupan mielestä ruskea, vai onko väri vääristynyt kuvassa, vai onko valikon kohdalle tullut väärä kuva. Ja jos nyt tilaan ruskean niin saanko kuvan asian vai jonkin oikeasti ruskean josta ei ole kuvaa. Krhm.

  5. En ole tainnut kertaakaan aiemmin kommentoida tänne mitään vaikka blogia aktiivisesti seuraankin. Mutta tähän oli pakko tarttua…

    KAUHEIN nettikauppa tähän mennessä on ollut Bruuns Bazaar. Toimitus Suomeen 50 euroa ja kuvat ovat todella huonoja, ja niissä on kuvattu vain yksi väri, muut ovat paintillä värjättyjä neliöitä. Arvo siinä sitten miltä vaate näyttää luonnossa. Tilasin itse mekon ja neuletakin. Luonnonvalkoisina molemmat. Mekko oli raidallinen ja liian iso (no okei, oli siinä luonnonvalkoista suurin osa) ja neuletakki puuteriroosa (off-white luki kuitenkin kuvauksessa). Palautin molemmat ja olisin vaihtanut mekon pienempään ja villatakin eri malliin, joita molempia nettikaupassa näytti olevan varastossa. Palautus oli maksuton ja vaihtareiden olisi pitänyt myös mennä myyjän piikkiin. No, takaisin sain ainoastaan sähköpostin jossa Magnus ilmoitti että ei meillä ole noita haluamasi tavaroita. PRKL!

    Onneksi löytyy hyviäkin, musthaves.dk on aivan ihana, aina kun jotain kysyttävää on, vastaus tulee yleensä samana, viimeistään seuraavana päivänä. Ja sieltä voi myös oikeasti kysyä esim. että sopiiko tämän paidan ja tämän villatakin sävyt yhteen tms. Paketit on todella siististi silkkipaperiin käärittyjä, ja halutessa laittavat vielä lahjapakettiinkin. Tykkään!

  6. Erityisesti minua riepoo joidenkin nettikauppojen tekniset puutteet tuotetta zoomatessa. Alkuperaisen tuotekuvan ei tarvitse olla suuren suuri, jos sen saa zoomattua suuremmaksi (mieluiten erilliseen ikkunaan, mutta ’suurennuslasikin’ kay). Jotkut nettisuunnittelijat eivat vaan taida ymmartaa, etta sita TUOTETTA siina pitaisi suurentaa, ei vaan uutta ikkunaa. Kun usein kay niin, etta uuden ikkunan tuotekuva onkin alkuperaista viela pienempi. Aly hoi!!!

    Toinen palvelua parantava seikka olisi ilmoitus mallin itsensa koosta (kuten mainitsitkin), seka vaatteen koosta. Etta kuvauksen mukainen vartalonmyotaisyys tai loysa leikkaus todella ovat vaatteen suunnittelusta johtuvia, eika siita ’mika myyvimmalta nayttaa’. Kolmanneksi KAIKKI voisivat ilmoittaa mekkojen pituuden heti kattelyssa. Pidan polvipituisista mekoista, en puolireiden ylapuolelle ylettyvista. Taman nakee toki helposti mallin paalla kuvatusta mekosta, mutta esim. All Saintsin monet mekot (ellei jopa ihan jokainen) on kuvattu ilmassa leijuvina arvoituksina, joista pitaa vaan sitten itse yrittaa arvioida se reiden peittavyys.

    Muuten symppismaisia nettisivuja yllapitava Gudrun Sjoden on varmastikin kaikkein karmein esimerkki: vaatteen yksityiskohdat esitellaan ei-zoomattavalla KASIN LUONNOSTELLULLA piirroksella.

  7. stellagee, joo – ihastelin tovi sitten Urban Outfittersillä tummansinistä hametta, jossa oli valkoisia pilkkuja. Hameen väriksi oli tilauskohtaan ilmoitettu ”white”. Meilasin ja kysyin, sain vastauksen hameen kerrottiin olevan tummansininen. Klikkaapa tästä – hame on edelleen nettikaupassa myynnissä valkoisena :D Olenko se vain minä vai onko tuo jonkun muunkin mielestä hieman epäloogista?!

    Mutjoo, palautusoikeudet ja palauttaminen pelottavat. Tilaan netistä vaatteita ainoastaan sellaisissa tapauksissa kun 1) olen hyvin varma, että koko osuu nappiin tai kun koolla ei vaatteessa ole oikeastaan väliä ja 2) kun muita vaihtoehtoja ei ole, mutta ”ilman ei vain pysty elämään”.

  8. annu, no voi hö! Ok, ymmärrän että jos myynnissä on kymmeniä eri kenkäpareja, on jokaisen koon mittaaminen ehkä hieman työlästä.. Eivätkä senttimitatkaan ehkä pysty suoraan vakuuttamaan, että ”oikean mittainen” kenkä tulisi istumaan jalkaan aivan täydellisesti. Toisaalta, luulisi että kenkien kokojen välillä ne koot kasvaisivat jotenkin loogisesti siten, että kokojen välillä olisi esim. puoli senttiä eroa pituudessa – ei tarvitsisi välttämättä mitata kuin pari kokoa ja laskea muiden kokojen mitat auki niiden perusteella. Ja siis joo, pakkohan tuota ei minkään merkin ole tehdä, mutta jos asiakaspalvelua haluaisi tehdä noinniinku vimosenpäälle, niin olishan se ihan loistavaa ja ehkäpä myös huikea kilpailuvaltti! Merkkien omissa nettikaupoissa, ehkäpä?!

  9. Tia, mukava kuulla, että sait Whyrediltä hyvää palvelua ja ilmeisesti vielä loistavan mekonkin! Mutta tottahan turiset – tilaamatta jää, jos tuotetiedot ovat vaillinaiset eikä aina jaksa kysellä peräänkään, kun semisti tuohtuu putiikin kökköön nettikauppaan. Ihan sama, miten hienot housut ovat, jos niistä ei ole vaivauduttu ilmoittamaan edes vyötärönympärystä sentteinä.. Itsekin olen täysin housujen mallista ja valmistajasta riippuen mitä tahansa kokojen 34-38 tai XS-M väliltä – arvoppas siinä sitten.

  10. Eeva, hahahah – eli kengät joko ovat tai sitten eivät ole sopivankokoiset? :D Melko diplomaattista. Ja noista väreistä juu, linkitinkin tohon ylempään vastaukseeni stellageelle elävän esimerkin tästä mitä tarkoitat. Nettikaupoissa kun on moneen kertaan nähty mallikuvat esim. vain mustasta vaatteesta, mutta pudotusvalikosta voi valita myös vaikkapa vihreän tai sinisen. Hyvä – niistähän ei montaa sävyä olekaan!

  11. Anneli, kiva kun päästit ääntä itsestäsi :) Kiitti vinkistä ja varoituksesta, näitähän on aina mukavaa kuulla ja pitää mielessä vastaisuuden varalle. Pitäisi kai aina olla ihan supertarkkana noiden mallivärineliöiden kanssa ja sortua vain juttuihin, joista on isot ja selkeät kuvat saatavilla.. Mutta kun ei sitä aina osaa tai jaksa pelätä pahintakaan.

  12. Annemari, joo-o! Pakko mainita esimerkkinä karmivista nettisivujen esittelykuvista Marimekko. Ok, sivuilla ei ole nettikauppaa, mutta näiden kuvien perusteella on hankalaa innostua tarkastelemaan ja sovittelemaan vaatteita lähimpään myymälään: klikkaamalla minimaalisen pienen kuvan saa aukeamaan jopa tulitikkuaskin kokoisena. Uu.

    Ja joo, senttimitat vaatteiden kohdalla ovat aivan mielettömän hyvä juttu. Uskalsin tilata housut netistä ja onnistuinkin koon valinnassa täydellisesti, kun pystyin vertaamaan mittoja suoraan muutamiin omiin housuihini. Kiitos tästä, mytheresa.com!

    Mutta hahaha – oikeastiko pitäisi tilata vaate about pelkän piirustuksen perusteella? Missä pelaa?!