Filippa K-värde från

2010/03/07, 17:26 pm | Inskickat av

Ok, även om det innebär att denna post kommer att vara en länge nödåren, kan det vara användbart bakgrund för de händelser nu, så att kommer att nå kläm på händelseförloppet.

Postas vår blogg under en vecka sedan från våra erfarenheter obehagliga Filippa K: s kläder . Problem hade uppstått i det förflutna, flera av plagget fallet. Skylten körde från Stockmann vi köper nya och hintavahko neulebleiseri män, vilket vi kom hem såg vi baksidan av sytråd av lappade hålet. Hål i sin hemort, tiden är osäkert, men blogiimmekin fann tjänade vi Stock under säljaren försäkrade mig att hålet inte är lappade ihop ett varuhus eller kläder till exempel, hade tidigare innehades av en annan konsument. Och varför vi inte tror att detta - om du handlar bongaisi just anlänt till salu i ett varuhus kläder ett hål, kan de börja knappast att gräva ut en nål och tråd och reparera de misstag som andra. Vi förstår att butiken kan returneras för inträde i defekta produkter till den part som sålde den till dem och att ha en ersättare just sålt intakt.

Kohdallemme träffade kvalitet skriftligt och problemen var, men då bara det första steget i hela rumba. En intressant historia ändrades när Filippa K: s Helsingfors butik butikschef presenterade sig smeknamn Minna gav kiivassävyisen inlägg om en kommentar i rutan och lite förvirrande för att försvara karaktären av hög kvalitet och vårda företagets värderingar. Syftena var säkert bra, men på en liten sekavahko: det gick kärkkääksi och personliga i vår erfarenhet ignorerades, och ifrågasattes om kvaliteten och bloggare syyteltiin "hillumisesta barrikader". Mellan raderna gav Minna ändå anledning att tro på Stockmanns Lojala asiakastarjouksina Galna Dagar och säljs i stora partier av sämre kvalitet än andra märken kläder. Kanske inte den typ av svar, som man skulle förvänta sig att företagets representant, även en "privat person":

Minna
2010/03/04, 10:00

Hui vilket ämne!
Jag tänker inte på något sätt nu, inte ens för att försöka avveckla detta nystan, men jag säger att varje tillverkare laatufloppeja ont ibland, men Filipan 100% merinoull inte tillhör gruppen.
När det gäller någon skrev ovan Stockmann kantisneuleesta kommer jag inte ta någon position, eftersom Stockmann Avdelningen ansvarar för sina egna "skisser", som Stocka, förbereda festivalen lika galen som Kantistarjoukseksikin.
Har någon tror att tänk om någon du hade det redan tid att fudge tröjan ("fix") och det är ganska sorglig lagerrapporter enligt vilken värdet på sina frågor i okunnighet, så inlösta själv ..?
Om detta kan vara något av bakgrunden, då skulle jag inte bara om barrikader hillumaan Filipan och att uppmana den brinnande av insatsen.
Du har rätt till dina åsikter, ja. Men jag är förvånad av det faktum att ni kommer hit för att avveckla den, vilket man kunde redan får ganska långt från svenska att svara (det vill säga genom sin egen butik, Stocka knappast praktiseras), och även sannolikt att kompenseras.
Till skillnad från vissa människor här förstår är Filippa K: s huvudprincip att skapa kläder som kommer att pågå. Du kan inte förstå heller hur långt från biljettpriset insamling och andra grundläggande verksamhet är en skit om detta Pelham, Alabama. Jag hoppas att en dag du kan se den.

Och om det tidigare smeknamnet inte skriva till det i namnet på hans företag, så är jag inte!
Detta är en privat person, Minna (som skrev detta) och butikschef, Minna tror båda fortfarande egna sin information Filippa K: s värderingar, principer och kvalitet. Detta inlägg förhoppningsvis det sista osaltamme här. Välkommen att bara prata ansikte mot ansikte, om du tror att något av pressen, du vet var du nå mig också.

Meddelande resulterat i att vi inte bara tuohtumusta i förundran. Brand kläder genom åren, tack och lov sätta in pengar på konsumenterna var underligt att höra "i fel", säger de problem som ja är ganska osynliga återkomst av dessa fortfarande är omistamissamme plagg. Kläderna i hålen talar inte av värden och principer som ännu inte har korrigerats. Interna bloggare terhakoituivat igen "som privatperson", hans sinne uttrycker en butikschef sorgligt inställning till negativa blogg skrifter. Även i den här bloggen är ett kort föredrag om det förflutna nästan ingenting, men bra saker, är det upp till glödgning . Bara för skojs skull vi inte av elakhet eller ren design på uppdrag av de mest berömda lempimerkkeihimme Filippa K att komma in på olyckliga - sinnet bakom förändringarna var rent kvalitetsskäl. Inken skriftligt svar på Minna hittade inlägget om kommenttiboksista .

Minnas kommentar om vad som hände efter att vi sätter etiketten ansvarar för Finland, Jukka avfall Taipale, över vårt budskap:

4. Mars 2010, 21,02: Filippa K: s varumärke förvaltning?

Hej Jukka,

Jag undrar om du kan Filippa K: s varumärke och PR i Finland kurativt kan vara intresserad av tecken på kläder med de svårigheter som uppstått under debatten på bloggen från att få en lite tvivelaktig vändning. Vi är lite förvånad diskussionen deltar försvaret av Minna, som säger att han är Filippa K butikschef och har meddelat din e-post (Meili här).
Om det du undertecknar den offentliga bilden och synlighet i Finland i motsvarande räntor, besök jorden lukaisemassa diskussionen kommentaren rutan i http://www.issues.fi/2010/02/26/kaikella-on-rajansa/

Vi skulle vara mycket intresserade av att höra er åsikt om en berättelse, särskilt i Minna, argumentet att Stockmanns Loyal asiakastarjouksina försäljning på Filippa K biprodukter som inte ens försöker svara Filipan normal - tyvärr på senare tid var dålig som det visade sig - men kvaliteten är av samma märke säljs i kvalitet av sekundär och sekundär redan som standard. Jag undrar om någon karaktär - särskilt känd för sin kvalitet och ganska dyrt uppfattas Filip nedan - Jag tar utrymme för en sådan sak?

Vi vill inte ha denna fråga med det sätt på armar, eller svårigheter i diskussionen osastuneelle tecknet att arbeta med människor, utan snarare att uttrycka sorg över hur otrevlig man beslutade att behandla denna fråga i det skede då alla möjliga övertagna redan gått snett.

Jag gillar att prata med dig mer, om frågor uppkommer.

Med vänliga hälsningar,
Inke Nieminen
www.issues.fi

Jukka bör viestiimme förrän i morse, och gav också när jag frågade tillstånd att publicera detta svar på bloggen:

7. 9,55 mars 2010 Re: Filip pa K varumärke förvaltning?

Hi Inke,

Tack för din underbara budskap för att ta dig tid att kontakta oss i denna fråga. Efter att ha läst det jag var ganska förvånad. Nedan visar jag lite bakgrund Filippa K varumärke och hur vi tar hand om oss själva och bildkvalitet.
Vid första vill jag nämna att Filippa K i hela företaget klagomål är mindre än 1%. Vilket i sig är precis vad märket jämfört med den mycket liten. Vi säljer andra tecken på en agent i Finland DKNY jeans, Whyred, simmar och Happy Socks och Villa Gaia tröjor kashmir. De minsta, klagomål måste vara Filippa K, respektive.
Jag vill inte att faktiskt ta ställning nu att man för män kofta eftersom jag inte vet och jag inte några fler fall av paren i merino st. I vilket fall är uppkomsten av en sådan anmälan så Filippa K, en hederssak kompensera för produkten i fråga och att undersöka vad som var fel med produkten.
Att returnera produkten köpte cirkulationen och de har en skyldighet att kontakta mig och sedan tillståndet i Sverige UPS retursedel och frisättning från Sverige, Filippa K, och återbetalning automatiskt.
Så jag hoppas verkligen om det finns ett sådant problem var, och om någon inte fick en återbetalning för defekta produkter så snälla snälla kontakta mig på Jukka Taivalkatu Förlust / (puh.no här) / (e-post här)
Så även om en av dessa fallstudier från en distributör i ditt öppna till mig, behandla så rätt. Det är för oss en hederssak.
Stockmann Kantis och galen dagarna verkar vara en total förvrängning. Alla produkter i form av Stockmanns kampanj är helt samma kvalitet som de standardprodukter och gjorde samma fabriker. Det kan vara en detalj av modifieringen exempel är en ficka bort helt eller hylsan lyhennytty men kvaliteten hos densamma. Vi vet inte ordet sekunder bräandin vi inte i något fall att främjandet, eller någon annanstans.
Du är välkommen att chatta med vårt kontor så jag kan visa upp vårt kontor och berätta mer om våra principer.
Vi adress (adress här).

TERV Jukka Avfall Taivalkatu / Filippa K

Men vi är tacksamma att vi fick svar på din förfrågan. Inte ens det annars inte är en självklarhet! Jukka svar skulle vara mer av ett budskap som borde ha varit pätkähtää kommenttiboksiimme Minna på onsdag i stället för meddelandet. Några invändningar mot Stockas kampanj för produkter som riktar sig till försvaret för att justera, men annars proportionerna i det större paisuttanutta Minnas kommentar inte ens berörs i svaromålet. Åtminstone inte ännu inte sett det lämpligt att driva frågan via e-post för att vrida med Jukka. Lägg till lite tom retorik betydande värde, kvalitet och de principer som vi egentligen inte behöver, åtminstone inte så länge som den andra sidan av denna glas vatten som genereras av stormen ignoreras och utan kommentarer. Europaparlamentet beklagar och ursäkter vill inte lämna med våld ut ur penam eller kompress.

Vi sätter en kortare sammanfattning av de händelser Filipan huvudkontor i Sverige, förhoppningsvis någon där ute vill kommentera händelseförloppet mer fullständigt och tänka på vad deras sinnen pahoittaneet kunder vill höra snarare: en exakt beskrivning om hur återställningen oavsett meilissään svar kundens frågor?

Skicka till:
  • Facebook
  • MySpace
  • Digg
  • del.icio.us
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Print
  • email

Tags:

57 kommentarer »" value for Filippa K från "

  1. Avatar Jerkku
    2010/03/07, 17:50

    Rätta mig om jag har fel, men det verkar lite besviken Jukka svar. Jukka Jag tror att svaret är faktiskt riktigt, och jag tror att han behöver inte gå till denna puimaan Minna, orsakade en uppståndelse mer i detalj. När han nämner, vet han inte till några fall i mer detalj.
    För det andra, jag inte riktigt förstår vad frågorna mailisi Det fanns inget svar? Han är ansvarig för den undergörande dagar kantis erbjuder kvalitet kläder samt informera en hederssak för angelägenheter, det vill säga, kan detta fann att skylten inte har råd med en sådan sak som jag får (en annan fråga). Jag har fler frågor som jag inte hitta din körsträcka.

  2. Avatar Inke
    2010/03/07, 18:14

    Jerkku i själva verket meilini i det första kapitlet jag behandlade specifikt Minna blogg, skriven av återkoppling - det var vid denna tid på grund av denna process. Tonsiller kläder för oss har redan återbetalats, med undantag för ett merinoull jackor med problem rörliga off imitationspäls skalbaggar eftersom ingen ny koftor gjort oss vill ge. Nu är förmodligen redan för sent. Vi vill inte penänneet meilissä inte längre en enda byte av kläder mm till en riktig en, men vi sätter ett meddelande till Jukka just därför Minna kommentar.

    Meilin, andra stycket, första meningen i början fanns fortfarande ett mycket viktigt fråga - Jag frågade Jukka åsikt om vad som hände: "Vi skulle vara mycket intresserad av att höra er åsikt om en berättelse, speciellt ..." Om Meilian läser Bibeln som djävulen, inte från det att hitta en fråga - den, följt av en ett frågetecken. Jag frågade viestissäni Jukka anser dock vad som hänt, och jag ville uttrycka oss orsakade förbittring - Jag tror att dessa saker kvar mellan svaret.

    Jag kan förstå, kanske till exempel Stockatarjouslaatu-materia var lättare att besvara än kommentaren på skylten i namn av oss, rad udda svar. Ändå känner jag att hälften av hela denna keissistä kvar utan att kommentera. Om det inte saken hanteras av Jukka sak, förhoppningsvis någon annan kommer att göra det.

    Kanske skulle jag ha kunnat meiliini plågar mina sinne saker bryta ner, säger franska linjerna i flera separata fråga, men jag antog att länken tar användaren till en kommentar som finns i skåpet reproducerar texter och Minna, läs feedback inte skulle kunna ignorera försvar.

  3. Avatar Maira
    2010/03/07, 18:46

    Fram emot den här saken "från scratch" (dvs. tuotepurnauspostauksesta innan Minna kommentarer), efter behovet av att stödja den ärade ja, Inke. Svaret var ganska trevligt, ja, men det verkade som antingen meddelandet inte förstått saken rätt, eller så ville inte reagera på "globalt". Och jag tror att man inte förväntar sig att den snabbt strömmande regn, hyperboles smaksatt eller säckar fulla av ånger uttryckts i extrakt från offset, men på något sätt ... jag vet inte, har lite frodas även här en känsla av svaret.

    Å andra sidan var det bra att avfallsdirektivet Taivalkatu svarat på ditt meddelande, dock, och några av de frågor som tas upp av kommentarerna. Vi får se, leder detta fortfarande en av åtgärderna Pulju.

  4. Avatar socker Kane
    2010/03/07, 18:55

    Skillnad från den första att kommentera Jerkku smeknamn, tycker jag inte Jukka Även yhteydenottoosi värde för en helt tillfredsställande. Jag vet inte, antingen på grund av vårdslöshet eller har bråttom, att han kringgått kärnan problemet, eller inte upptäcker det - varumärkets värde i listan (! Som nu är ganska likt ett annat företag), ett relativt litet antal klagomål eller deras produkter tillbaka på nu är inte fallet.

    För mig visar detta fall att inte alla företag är fortfarande inte redo att agera på ett tidigt sociala medier i samhället. Bloggare är trevliga "partners", dvs en semi-fritt annonsutrymme som bidragsgivare, men den negativa publicitet ärendet lyfts upp och stiften blir ilmittamaan hur fel detta är en bloggare med sina erfarenheter. Liknande exempel var för några år sedan för restauranger.

    Situationen skulle ha underlättat udda sak, då Filippa K: s lokal representation skulle ha förstått klagan sekundära orsakade förbittring. Det är inte svårt, åtta bokstäver, börjar en procent.

    (För ännu mer hjälp om återkoppling a) en läsning, och b) Värdet är skrivet med omsorg. Cope förvånar mig hur finländarna som hölls i hög företrädare kvalitetsmärket har råd att underskatta värdet av skriftlig kommunikation. Finska: Kannattaisko att anlita ett företag av ditt skrivande med en person för att hantera kommunikation? Vid den kör universitetet i jäsning, den fria pressen och information oavsett hur mycket, från billig, är fördelen stor.)

  5. Avatar Kissa
    2010/03/07, 20:06

    Samma känsla var också här som svaret var ganska tomma ord .. Okej Stokkan HP-frågan kom från officiellt svar, men jag tror att historien ignorerades pääpointti ganska full. I de flesta fall inte är av intresse för den återkoppling som tillhandahåller varumärket en filosofi, eftersom det är faktiskt samma bla blaata Pelham, Alabama annan. Även om jag har en hel del skrattar Minna kommentarer om hur Filippa är så långt borta från de grundläggande verksamheten (eller vad han nu använde ordet alls). Företag som tillverkar kläder i Kina och säljer dem ganska hårt väst och material har bara varit i ekologisk livsmedelsproduktion och på samma gång det är "helt annorlunda när alla andra onda företag" (extremt exempel), så ja, ganska mycket tom retorik, verkar det vara filosofi. Tja, å andra sidan skönt att någon är så otroligt stolt över företaget arbetar med kunderna klara framfart hans företags värderingar och hur tydligt, de är alla rätt.

    Och håller med socker Kane, som kirjoitustaitoisia människor vara billig nog för att arbeta, bör du hyra.

  6. Avatar Nina
    2010/03/07, 20:13

    Diipadaapa, libalaaba .. Precis samma attityd i både: Men vi är inte förvånade ångrar heller, och slutligen: vi inte göra misstag, hävdar på 1% i båda meddelanden.

    Om var och en av er och min blogg uttryckt sitt missnöje med anmälan så snart som deras produkter skulle förändra siffrorna.

    Tja, har du en trevlig, men att åtminstone något slags svar. Hmph ...

  7. Avatar Sari
    2010/03/07, 20:15

    Oo är inte sant. Jag läste hela denna kedja nu och Filippa, och en personlig fan av I-kommunikationssektorn työminä är dum. Förhoppningsvis får syn på en finländsk motsvarighet, att detta har gått lite mer fel än kvalitetskontroll, om du möter, och en trevlig söndag kväll!

  8. Avatar Leena
    2010/03/07, 20:26

    Tja, är Minna stolt över sin karaktär, som han arbetar .. och försöker försvara sin heder.

  9. Avatar Prefecta
    2010/03/07, 20:37

    Sugar Kane sa det allt ...

  10. Avatar Leena
    2010/03/07, 20:43

    Itsekkin när jag började skriva ett klagomål historia, när jag köpte produkten från en jag inte gillar. Jag bodde okein hyfsad konversation .. en del av anledningen till att jag hade den jag ville se om varumärket för mig liehentely lahojoja av rädsla för att dålig publicitet ..
    Tja .. inte ge den icke-svaret är hur du ..

  11. Avatar Inke
    2010/03/07, 20:54

    Tack för era kommentarer.

    Leena, i den utsträckning tvungen att korrigera början att vi inte är fria varor efter sorg blogg eller uttryckt e-post. Fem lemlästade plagg och i synnerhet, men det stängde i full prissatta kläder säljs till de känslor som väcks till ytan, och vi ville dela dåliga erfarenheter. Så här går det gick ganska nya höjder med Minna kommentar - är nu mycket mer irriterande än resten av kohdallemme slå några låg kvalitet. Här ingen förvänta sig något annat än beklagande över det inträffade och bättre kvalitetskontroll i framtiden, våra egna erfarenheter när du verkar inte vara något sätt unik.

  12. Avatar KatriK.
    2010/03/07, 20:54

    Jag håller med Sugar Kane kommentar. Värde för värdet av åtminstone inte ökat med det faktum att det kan hittas i nästan samma som antalet skrivfel korusanaakin. Kommunikation är mycket viktigt reputation management - och butikschef att kännetecknet skulle ansvara för detta bör förstås.

  13. Avatar Mary
    2010/03/07, 20:55

    Wow, vad en uppsvälld fluga Härkänen. Klagomål kan inte undvikas, oavsett märke. På något sätt, förgäves, att de blåsta bloggar som denna.

  14. Avatar Leena
    2010/03/07, 21:00

    Hi Inke:
    Så jag menade inte att skriva så jag ersättning.
    Men som du sa, låta kvalitetsproblem!

    Men jag har läst tecknen nu mycket rädda för bloggare och negativ publicitet.
    Milenkiinolla och ser fram emot hur frågan är löst.
    För lyxmärken i allmänhet, ja kreditera harm .. till exempel genom att ge bara en liten gåva som en goodwill gest .. (även strumpor)
    Men jag menade inte att du ansöker om det här ....

  15. Avatar Inke
    2010/03/07, 21:05

    maria, klagomål inte kan undvikas, är det nog ingen som inte ens försöka hävda. När de fungerar bra, kan felet vridas upp till sin fördel.

    "Skrämmande blogipaisutteluksi" Jag tror att denna torrent äityi en butikschef lamt svarstid. Vi delade av, till oss negativa upplevelser som sker i kvaliteten på skylten i sig skulle vara osannolikt att orsaka en sådan rumba och som sådan föranledde det någon som inte (skala i vår blogg), en livlig debatt.

  16. Avatar Leena
    2010/03/07, 21:05

    Kom att tänka på ännu, vad någon annan tvivlade ..
    Att någon har skrivit pseudo-pseudonym, som förekommer i Minna Filippa K butikschef?

    Eftersom ingen kan verkligen vara något un-ammattitatoinen asiakspalvelu vara på jobbet, om skriver tollasta?
    Mutat som du sa att du har hans IP-adress .. så tvingade att tro det!

    skäms över Minna räkning ...

  17. Avatar Återigen, Leena
    2010/03/07, 21:17

    "Till skillnad från vissa människor här förstår är Filippa K: s huvudprincip att skapa kläder som kommer att pågå. Du kan inte förstå heller hur långt från biljettpriset insamling och andra grundläggande verksamhet är en skit om detta Pelham, Alabama. Jag hoppas att en dag du kan se det. "

    Starta ett faktum som Minna fortfarande förbannade .. jag måste verkligen ful när myymäläpäälikkö svär ..
    oh väl. det är det .. Minna: Ja Filippa K till kontanter på samma sätt som andra merkit.Vaatteissa säger "made i Indonesien .. och inte gjort i italien ..

    Men jag älskar varumärkets rena linjer, maateriaalin genuin känsla och ärlighet ..

  18. Avatar Rina
    2010/03/07, 21:20

    Många års modebutiker bland att ha utfört arbete för, tror jag att Jukka svar på Minnas kommentar om mjukhet på grund av att han inte är Filippa Kn hierarki direkt ovanför Minnan, dvs inte kan / inte kan / får inte kommentera användning av en sekund, eftersom den inte tillhör honom. I allmänhet bolag konfektionsindustrin (varför inte i något annat företag, jag vet inte när det inte finns någon annan erfarenhet :)) PR / marknadsföring och distribution är mycket olika "linjer", dvs marknadsföring isokaan chef är chef någon butikschef / säljare, men båda linjerna har sina egna hierarkin, och liknande i detta fall, tror jag, vardera på huvudkontoret. Ur synvinkel, säger Jukka dessa saker och kunde ganska snabbt. Ett sådant påstående / dåligt om de fall är säkert alla här kommer att påverka företagen rusa för att möta på bästa möjliga sätt (ja, inte riktigt gått Minna mållinjen ...), och förmodligen så fort du får ett svar Ruotsistakin. Tja, åtminstone hoppas jag :)
    Och jag har ingenting att göra med Philippa av Kn, och det är inte en Filipan ursäkt. Tänkte jag, men att kasta ljus över denna hierarki av mönster, som kan påverka hela verket och på denna punkt, med tanke på feedback.

  19. Avatar Inke
    2010/03/07, 21:29

    Rina den förklarande Tack för ditt meddelande! Skönt att få lite "insider-bild av" händelseförloppet. Kanske skulle i detta fall har varit värt att nämna också att på något sätt, om du inte har rätt person att kommentera saken, och till exempel nämna budskapet till ansvarig part. Det kan garanteras för alla att göra utan att överskrida sina befogenheter. Men väl, är detta fallet vid denna punkt - det är inte på något sätt kul är fortfarande inte tillräckligt.

  20. Avatar Janica
    2010/03/07, 22:55

    NO Johan.

    Det är synd att du har fått dålig kvalitet grejer, ännu värre, att du är dessutom ha fått dålig service person / personer som representerar dessa. varumärke. (

    Återigen kan allt har behandlats med en ursäkt, med (alla tydligt defekt) produkter tillbaka, tillbaka pengarna och genom att ge en liten sak i utbyte. Sedan skulle dealern har ett klagomål om ett dåligt parti (?) Produkter, och det fall bör även kanske åtgärdas. Nu kommer ingenting förändras, kom alla till en dålig sinne och du inte har något emot att köpa Filippa K till ingenting, var deras "brand filosofi," hur underbart som helst ...

    Jag tycker det är jättekul att du är en bry sig om att anstränga I den feedback! Awesome! :) Fortsätt med det goda arbetet!

  21. Avatar Mary
    2010/03/07, 23:48

    En liten smak av det tomma in i munnen är ja. På något sätt kunde jag inte ens bevisa att alla meddelanden uppgifter som anges i första hand är internaliseras och förstås, även om alla av dem omedelbart möta.

    Svart är aldrig "överdrift" att erinnäisiltä lafkoilta krävs utöva gentemot kunderna. Som någon kommenterade på min blogg, kanske några av er kunna användas för att misshandel, men IMHO är inte att säga att det skulle vara rätt. Jag är fast övertygad om att alla typer av dåliga erfarenheter bör du hålla buller och göra världen medveten om problemet. Snarare är problemet att vi är vana vid en viss apati och passivitet. Vi ger oss mer än att gå alltför många saker. Sen när någon inte ger, är det så fort som barrikader hillumista och antal, och vem vet vad de ska göra. Så normala "Ursäkta mig, men jag tål inte den sortens" attityd.

  22. Avatar stellagee
    8.3.2010, 9:45

    Jag nieleskellyt här tomt sedan jag gick till brand management företaget för första gången, den så kallade. botten av diket, men PR från motsvarande bokstav tog verkligen tro till den nya professionella. Jag håller helt med socker Kane - en ursäkt skriven i perfekt ordning i det finska språket är förmodligen den enda acceptabla och korrekta värde för firmalta.

    Jag är fortfarande förbryllad över meddelandet än resten av ruokottoman dåliga stavning och undflyende stil.

    Mr bortkastade resan visar att fått produkten var, som han själv sin avbild arbete: om när alla returer går genom honom ("Produkten är tillbaka till den köpta cirkulationen, och de har en skyldighet att kontakta mig och sedan tillståndet i Sverige UPS retursedel och frisättning från Sverige, Filippa K och kredit automatiskt. ") och på samma gång, säger han," jag vill inte att faktiskt ta ställning nu att man för män kofta eftersom jag inte känner fallet och jag inte längre ett par av merino stickning. "måste be om att hur det är möjligt, om alla klagomål går till genom honom? om klagomålen hittills kommer ingen hand repareras kofta bli ihågkommen för?

    Du kan naturligtvis vara att det kanske ännu inte har haft tid att honom, men PR-firma för att en motsvarande skulle kunna vara i ett sådant fall, kanske kontakta Stockmann, att frågan prövas av öronen ... så om du bryr sig om att, och känner frågan om tillräckligt viktigt.

    slösat bort resan indirekt kommer talade om det faktum att de representerar andra produkter, är kvalitetskontroll ännu mer fel än Filippa K, respektive. Om jag var på arbetet skyltar DKNY jeans, Whyred, simmar och Happy Socks och kashmir Villa Gaia, så jag kanske på denna punkt en liten knapp julkisuuskuvamme färgning puolustamistarkoituksessa ett tecken.

    Nu undrar jag högt här, vad är fördelarna ...

  23. Avatar Italien
    8.3.2010, 12:27

    Jag har följt en tid FilippaK varumärke erfarenhet och bloggare måste erkänna att ja, kommer allt detta att påverka framtida köpbeslut, inte kan vara allt: (

    Själv har jag bara en specialfallet FilippaK-märke, merinoneuleet har varit 100% bra för mig, men förra året köpte jag från utlandet Filippan Enkel T-shirt sorl bland tvätten så ful att jag kan hålla det som kotipaitana. Jag tror att jag tvättade precis enligt anvisningarna, som alltid, alla mina kläder, men överraskningen var stor, eftersom den grundläggande t-shirt var priset, och i övrigt har jag alltid varit riktigt nöjd med en ostooksiini.

  24. Avatar Italien
    8.3.2010, 12:30

    PS Tack för din underbara blogg! Jag har läst detta sedan födseln, och jag gillar speciellt det faktum att ni yhidstäneet Han Ho, och samma blogg! :)

  25. Avatar Anna-Maria
    8.3.2010, 13:07

    Komppaan helt Socker Kanea och Mary.

    Hur kommer det sig att om någon vågar ifrågasätta Finland av en produkt eller en tjänst nivå är det nu "växer fram som en barrikad"? Finländarna är ofta begränsade i sitt öde, och inte vågar klaga, inte ens att klaga. Till exempel staterna är mycket mer öppen kultur att klaga, det är verkligen arbetsdagar, och det kan vara mycket svårt fall tas emot. Ändå "Kunden har alltid rätt"-regeln gäller där, och kunderna börjar att skylla på något sätt eller att underskatta. Man skulle tro att här i Finland, där kläderna köps årligen exempel i grannlandet Sverige, än mindre vårt land, inte hade råd med denna typ av beteende (särskilt i dessa tider). Är markkinnoinnin glömt de grundläggande reglerna, sedan timmar i skolan, eller vad är på gång? 3/11-säännön tiden för att inte skada! Tips tips.

    Kyl ser fram emot att den svenska sidan för att vänta på ett svar :)

  26. Avatar Tommy
    8.3.2010, 15:05

    Jag har inte köpt några av Filippa K: s produkt, men jag har hållit många av sina kläder snygg, och även funderar på att köpa. När jag läser detta och den tidigare Filippa K, ett blogginlägg med kommentarer, men jag lite chockad över hur Filippa K varumärke hanteras i Finland.

    Jag har hittills varit övertygad om att jag kommer att köpa sina kläder i framtiden. Men nu är jag inte längre så säker på det. Åtminstone i Finland kan lämnas utan att köpa.

    För det första är smeknamnet Minna kommentar en butikschef helt olämpligt. Även om han hävdar att kommenteras som en privatperson, bör han förstå att när hon kommentaren visar sig i frågor som rör företaget, så att läsaren ser det ofta som svar på företagets företrädare. Då måste hålla minst förnuftig sätt att skriva, även om min åsikt skulle vara, och inte på något sätt representerar det.

    Skälen till varför jag gillar Minna kommentarer olämpligt, knappast behöver analysera separat. Många andra har berättat för oss mycket väl i sin kommentar om vad saker och ting gick fel.

    För det andra, Filippa K varumärke i Finland, var Jukka behandla avfall Taipale svar i sig ganska bra hittills, vad han ansåg svaret, men det saknade minst tre saker:

    1) Svaret inte innehöll en ursäkt. En ursäkt är dock det enklaste sättet att ens försöka få besvikna med kunden för att fortsätta kundrelation med företaget. Det är en mycket stort misstag att inte göra det.

    2) Avfall Taivalkatu smeknamn inte kommentera Minna kommentarer praktiskt taget noll. Om Minna verkligen är Filippa K: s butikschef, skulle strandsatta Taivalkatu kan, till exempel för att bekräfta att Minna kommentarer representerar Filippa K: s ståndpunkt i frågan, men är hans personliga åsikt. Om Minna inget Filippa K: s butikschef, skulle han ha sagt det, så att Filippa K: s varumärke inte skadas i onödan Minna kommentar.

    3) Oikenkirjoitus och grammatik. Avfall Taipale svar var full av stavfel och grammatiska fel. Åtminstone för mig som kund är mycket viktigt att vi försöker ge sig själv en god överblick. Den sammanlagda bilden är också att företaget företräder folket att uttrycka sig i skrift. En framtida arbetsgivare kan jag inte tänka mig att anställa en arbetssökande som inte vet hur man skriver en nästan total finska språket, om denna färdighet på jobbet och inte vara en möjlighet för en separat språkbruk.

    Slutligen är det tvingas att påpeka Minna kommentar i den mån att om det verkligen var "en privatperson, Minna," skriven av, så varför skrev han i slutet, "[t] älkommen vilja diskutera ansikte mot ansikte, om du tror att något av pressen, du vet var du nå mig också"? Jag vet inte, medvetenhet om bloggen författaren och Minna varandra personligen. Om inte, då företagets mål är sannolikt att Filippa K butiken där han arbetar Filippa K: s representant. I det här fallet tror jag att han skriver klart och tydligt, "Store Manager-Minnana".

  27. Avatar Inke
    8.3.2010, 15:41

    Tack igen för alla era kommentarer. Kul att se att ärendet inte de åsikter som vi inte kan vara ganska ensam med omiemmekaan.

    Tommy, ett stort tack till utförliga kommentarer. Vi vet inte personligen Minna. Ja vi är på väg under åren som har gjort affärer flera gånger och ansikte mot ansikte service har varit bra och korrekt.

    Så spännande att frågan är ännu mer av nya saker:

    "Detta är en privat person, tror Minna (som skrev) och butikschef, Minna båda fortfarande egna sin information Filippa K: s värderingar, principer och kvalitet. Detta inlägg förhoppningsvis det sista osaltamme här. "

    En privatperson (= enhet) som hoppas att skriva den sista OSALTAMME (= plural -> företag) här? Eller endera men inte båda kan vara.

  28. Avatar Redan
    8.3.2010, 21:39

    Tommy presenterade ett budskap om mina egna tankar om det här fallet bara en helt uttömmande. Reserve är inte heller en enda Filippa K produkten och behöver inte nödvändigtvis vara dags kan vara.

    Jag tror att Minna Taipale och avfall totalt lysa igenom (stavning längs ....) är att de inte förstod alls vad kraften i Internet och bloggar ringde ordet kan och gör. Tyvärr denna begäran, bör det inte omöjligt konststycke, särskilt när räkna ut vilka konsekvenser av sin produktion, eller för underlåtenhet att lämna kan vara. Det är inte bara befintliga kunder, men också till nya, potentiella kundrelationer, som i detta fall kommer barometer. Och jag har också redan berört i mitt eget slutsatser drift gjorde företaget. Men jag ser väldigt fram emot många andra sätt, vad den svenska sidan av mahdetaan inte tänka.

  29. Avatar schackmatt
    2010/09/03, 0:01

    Du måste komma ihåg när bloggen skriver något, stannar den där alltid!
    dvs kanattaa att välja ord noga, åtminstone om du avslöja ditt namn.

  30. Avatar Minna
    2010/09/03, 18:02

    Hej,

    Jag har redan bett om ursäkt direkt till Inkelle, men detta ursäkt är till alla er: Jag är ledsen.
    Jag är djupt ledsen och gatuskylt, eftersom mina kommentarer var olämpligt och dåligt utformade. Jag kan bara ge mitt ord att det inte fanns något sätt avsett att såra någon uppfattning eller orsaka en sådan uppståndelse.

    Med vänliga hälsningar, Minna, butikschef, Kämp Gallery

  31. Avatar problem
    2010/09/03, 18:46

    Ursäkt accepteras vårt fall vi verkligen inte bära några agg mot någon personligen. För varje av oss gör ont ibland feluppskattningar, det är livet. Som förmodligen har lärt sig mycket av en eller två.

    Vi var dock ursprungligen från näsan slår något annat än vi vill tyvärr osuneista poikkeavanlaatuisista kläder och detta var historien, som ursprungligen ville uttrycka sin sorg.

    Kräver dock en hel del att begära att komma till offentligt be om ursäkt, poäng.

    Inke och Jan

  32. Avatar vzio
    2010/09/03, 22:25

    yay, bra Minna :)

  33. Avatar Kamicha
    2010/09/03, 22:44

    Vad skulle annars Filippa-K: s representanter som skall beaktas har du väntat? Minna, ett börsnoterat företag lynkkausta arbetsgivarsidan? Skulle detta förbättra bilden i fråga. varumärke? Ett meddelande skrivet på meriter, utan någon inblandning, skulle jag säga att Jukka rätta stack nära kvaliteten på frågan - jag hoppas att inget företag tas i framtiden Analysera personalens misstag (som individ eller yrkeserfarenhet) på Internet. Inte ens en besviken kundens önskemål - eller hopp om en positiv blogg publicitet. Det senare kan vara ännu mer troligt scenario i framtiden, förtjänar kanske en tanke eller två för var och en av arbetarna på lönelistan, inte röra.

    Faktum är att jag inte har som konsument kvalitetsfrågor, absolut inget intresse i bolagets ursäkt - men funktionella organisation av ersättning, om dessa obehagliga händer vill.

    Företagen måste vara tillräckligt för att vänja sig vid att den låga kvaliteten på produkter och andra kvalitetsproblem oundvikligen är skriven på Internet.

    Och jag tror att jag ber om ursäkt i förväg om att vyn.

  34. Avatar Inke
    2010/03/10, 8:49

    Kamicha, så i ett nötskal: Jag skulle förvänta sig lite mer än vad jag fick det. Och nej, det gör jag inte på något sätt inte heller jag förväntade mig aldrig eller ens hoppats på Filippa K: s representant "lynkkaavan" Ingen offentligt.

    Okej, vi har en kommentar på grundval av en tydlig eroavanlaiset förväntningar på kundservice kvalitet. Nej, jag förväntar mig inte ett mycket snabbt strömmande eller beklagar återvänder den dramatiska kvaliteten på en produkt defekt. Men på den punkten när du redan hade gått snett, liksom flera av plagget kvalitet på Internet som den deklarerade ingången behandlingen, tycker inte de återstående positionerna skulle ha varit lite mer än beklaga vad som hände. Brand värden och en hög kvalitetsnivå på casuistry när jag inte tänker längre av intresse för en kund som redan har haft att säga första hand att saker och ting annars. Om kunden vill ha på sin sida och ändå övertyga en generellt hög nivå av karaktär, skulle enligt min mening vara ett logiskt första steget du vill ångra alla dina berättelser som har inträffat, vilket krig mot företagets egna kvaliteten på argument och idéer.

    Återkopplingar kan vara obehagliga känsla för välttelemättä saker har ägt rum, vilket ser återkopplingen begärs. Jag håller med er om att företaget verkligen behöver för att hålla linjerna ute. Företagets representanter är inte riktigt tillåtet att lämna situationen kundservice, skyller på varandra och allmänheten att bedöma. Det betyder dock inte att återkopplingen bör svara endast i den mån det är "enkelt och bekvämt." Du har förmodligen inte vara helt nöjd med försvaret, om svaren nästan helt ignorera innehållet i den huvudsakliga en punkt stor som en återkoppling system.

    Jag tror att det skulle ha varit, fick dock fortfarande mycket effektiv kommentar till händelsen till någon en oväntad (och definitivt toivomatonta) vändpunkt i ens be om ursäkt uppstod omkring alls. "Vi beklagar är kohdallenne inträffade poikkeavanlaatuisista kläder och du orsakat till sinnet från det onda." Jag tror inte gå till "en allmän lynchning", men trots allt försöka förstå kundens övertygelsen om att allt är borta nu, bara perfekt.

    Min gissning är att ärendet inte kunde kommentera syvemminkin inga säkra saker skulle gå smaklöst. "Detta är inte den officiella linjen i vårt företag och vi är ledsna. Vi försöker hantera klagomål rättvist och på ett sådant sätt att du mår bra upprätthålls. "Återigen, detta är ännu inte i min mening skulle gå att referera till en" positiv blogg publicitet phishing "som vilunkipeliksi, men skulle bara vara en vanlig kund Feedback Management, även om motsvarande en blogg för att läsa mer av någons ögon borde. Och ingen - bloggar med offentliggörande av obehagliga feedback, behöver etc. inte ta itu med enligt min mening inget bättre än till exempel flytta ansikte mot ansikte verbala klagomål. Aldrig se mitt behov av att ta itu med ja ännu värre.

    Och ingen - ingen behöver här be om ursäkt för avvikande åsikter. Jag hävdar dock denna gång mitt eget :)

  35. Avatar Kamicha
    2010/03/10, 13:06

    Låt mig specificera, men hans eget perspektiv, stilleben tycker jag är intressant och viktig sak.

    För övrigt är jag Anna-Marias tid med oppositionen, och att överklagandet av kulturella ...... i själva verket förmodligen orsaken är, åtminstone delvis, kieliero, på engelska när det passar i bruk native "att klaga (klagomål)" och "REKLAM (Återvinning)". Jag tror att vi har en kultur att klaga i Finland är verkligen på topp - i att "klaga" förnuft, och jag ser inte någon anledning för att kulturen till utveckling eller bevarande. Men reklamaatiokäytännöissä är att studiet av båda företagen och kanske även med kunder sidan.

    Konceptet är knappast en giltig anmälan, men okänd för någon, men eftersom jag tröttande pilkunviilaja ...... klagomål måste handla om agerande som ofta är upp till de lagstadgade reglerna för spelet. Reklamaatiokäytännölle Finland är en mycket konsumentvänlig rättsliga bakgrunden, är konsumenten verkligen kunna dra nytta av det själva. En sådan anmälan innebär att ett fåtal grundläggande, vilket jag antar att jag alltid ske i någon form: klienten (och vanligtvis också säljaren), den uppenbara fel i produkten eller produkten som orsakats vid sidan (några andra saker kan vara tillräckligt reklamaatioperusteeksi), lagstiftning, rekommendationer och praxis handel i sin egen kunskap om frågan. asian käsittelystä ja asiakkaan vaatimus asian hyvittämisestä – sekä tietysti itse hyvitysprosessi.

    Itse prosessin sujuvuuteen vaikuttaa tietysti pelisääntöjen lisäksi myös sosiaalinen puoli, ihmisten välinen vuorovaikutus. Tämä on minun mielestäni kotimaassamme suorastaan surullista – luulenpa, että tämä on se asiakaspalvelun laatutekijä, josta itse asiassa tuskin olemme kovinkaan eri mieltä. Olen täysin samaa mieltä siitä havainnosta, että täysin asiallinen reklamaatio asiakkaan puolelta saattaa johtaa jopa myyjäpuolen puolustusreaktioon. Ehkä tavallisempaa on se, että asia vaan hoidetaan kylmäkiskoisen vastentahtoisesti – mikä on tietysti ikävää, sillä vaikka korvaus olisi suhteessa tuotteen arvoon täysimääräinen, prosessista aiheutuu aina asiakkaalle ylimääräistä vaivaa, jota myyjäosapuoli voisi helpottaa joustavalla ja ystävällisellä käyttäytymisellä, sekä asianmukaisella pahoittelulla tapahtuneesta.

    Pystyn näkemään tässä jutussa kaksi asiaa: toistuvat huonot kokemukset Filippa-K:n laadusta (sekä tähän liittyvä blogikirjoitus) ja kirjoitukseen saatu asiaton kommentti tuotemerkkiin sidoksissa olevalta henkilöltä.

    Viallisiin tuotteisiin liittyvät reklamaatiot on ilmeisesti hoidettu enemmän tai vähemmän tyydyttävällä tavalla. Minun mielestäni täysin asiallinen askel aktiiviselle kuluttajalle on a) käsitellä asiaa blogikirjoituksessa b) ottaa yhteyttä tuotemerkkiin, kuvata esimerkkitapaukset sekä tarvittaessa niiden reklamaatiokäsittely tarkasti ja ilmaista huoli laadun heikkenemisestä ja/tai reklamaatiokäytäntöihin liittyvistä merkin imagoa huonontavista tekijöistä. Tämähän ei ole enää reklamaatio, vaan yritys vaikuttaa asioihin… …samalla on mahdollista saada lisää materiaalia omaan blogikirjoitteluun, jos aktiivinen kuluttajuus ei riitä motiiviksi.

    Mutta en ole vieläkään vakuuttunut siitä, mikä asiayhteys ko. merkin ja asiattoman kommentin välillä on – tai ehkä tarkemmin asia ilmaisten: mitkä ovat odotuksesi Filippa-K:n suhteen tässä asiassa? Oikea asiaa pahoitteleva taho on mielestäni Minna itse – ja julkinen anteeksipyyntö oli reipas teko. Vähentääkö yrityksen nimissä annettu muodollinen pahoittelu asiakkaan tuntemaa mielipahaa? Entä tieto siitä, että tapahtunut on nyt varmasti pääkonttori lukien yrityksen tiedossa?

    Ennen kuin otan vastaan mätiä tomaatteja viimeisestä kysymyksestä, pyydän miettimään onko koskaan tullut omasta työnantajasta / firman nimissä asiakkaasta sanottua jotain asiatonta julki tms.? Onnittelut, jos ei – varaonnittelut vielä siitä, jos ei tullut tehtyä sitä netissä siinä vaiheessa kun jutun juoni ei vielä itselle ollut ihan selvä. Itse en halua nähdä maailmaa, jossa ihmiset ovat 24/7 jonkun yrityksen edustajia, virheitä ei anneta anteeksi ja kuluttajan mielipaha ratkaisee yksittäisten työntekijöiden kohtaloita.

    Hukkataival edustaa muuten merkin agenttia Suomessa (käy ilmi viestistä) – tässä suhteessa on varsin kohtuutonta odottaa hänen ottavan kantaa merkin Suomen lippulaivaliikkeen työntekijöiden tekemisiin – tuo tietysti tavallaan selittää myös viestin kuivakkaissa asioissa pysyttelevää sävyä. Toivottavasti saat odottamasi vastineen pääkonttorilta ja mielipaha hälvenee.

    Nuo asiat ehkä kuulostavat kovemmilta kuin mitä oikeastaan tarkoitan. Jos yritän muotoilla asian toisin, niin viestini lienee se, että kuluttajan tyypillisin virhe reklamaatioprosessissa on unohtaa se tosiasia, että yrityksenkin puolella asiaa hoitavat ihmiset. Tällä en tarkoita sitä, että esim. myyjän töykeää käytöstä saa selittää henkilökohtaisilla syillä (vaikka toki näinkin tosielämässä voi käydä, monien painavien henkilökohtaisten syiden ei odoteta estävän töihinmenoa, vaikka totta puhuen asiakaspalvelutyössä näin ehkä pitäisi olla). Tässä tapauksessa se tarkoittaa ehkä sitä, että minusta (voin olla väärässä) mielipahan kaltaisen asian hoitaminen onnistuu ehkä helpommin ihmisten kuin organisaatioiden kanssa, enkä pysty täysin ymmärtämään miksi Minnan pahoittelu asiasta ei riitä.

    Jag vet inte Minna, och jag har inte köpt en Filippa K: s kläder för över ett år. Eller kanske två.

  36. Avatar Kamicha
    10.3.2010, 13:07

    reclaim… …hohhoijaa, voisi sentään oikolukea tekstinsä ennen postausta…

  37. Avatar inke
    10.3.2010, 14:16

    Kamicha , kiitos kattavasta ja pohdiskelevasta kommentistasi.

    Ok, ”reklamaatiosta” ja ”valituksesta” voisi näköjään puhua myös tarkemmin ja huolellisemmin. Selvennetäänpäs: jokaisesta vialliseksi toteamastamme tuotteesta olemme aikanaan tehneet reklamaation. Ne ovat puolissa tapauksista sujuneet ongelmitta, puoliksi eivät – näissä tapauksissa villatakeissa ilmenneet viat laitettiin reklamoidessamme turkiskuoriaisten piikkiin, joita ei vielä tähän päivään mennessä ole muut vaatteemme kiinnostaneet ja oman kantani mukaan niitä ei meidän kämpässä vieläkään ole. Valituksen taas teimme edellä mainitsemistani syistä kirjoittamamme blogikirjoituksen jälkeen tapahtuneista jutuista, joita en oikein halunnut purematta niellä.

    Mitkäkö ovat nyt odotukseni Filippa K:n suhteen tässä asiassa? Asia alkaa olla minun puoleltani tässä vaiheessa jo mitä melkoisen loppuunkäsitelty ja -jauhettu. Eiköhän Filippa K ole itse yrityksen sisällä sumplinut, kuka on vastausvelvollinen antamaamme palautteeseen ja vastineenhan olen heiltä jo saanut. En välttämättä ollut siihen sataprosenttisen tyytyväinen enkä näe vastineen jälkeenkään hyviä syitä palata itse yrityksen asiakkaaksi, mutta tämä oli se tapa, jolla Filippa K yrityksenä päätti asian hoitaa ja enempää vastineita en katso aiheelliseksi tai asiakseni ruikuttaa.

    Jos aikajana kiinnostaa, huomauttaisin, että viestimme sekä Hukkataipaleelle että Filipan Ruotsin päämajaan on lähetetty jo viime viikon torstaina 4.3.. Hukkataipaleelta sain vastineen sunnuntaina 7.3. ja Minna pyysi itse anteeksi eilen tiistaina 9.3. Päämajan vastinetta olen viimeksi haikaillut postauksessa tuolloin sunnuntaina 7.3., kun koko hommasta vielä puuttui yksi olennainen sana – kahdeksan kirjainta, alkaa A:lla. Pahoitteleva taho oli ihan oikea ja julkinen anteeksipyyntö reipas teko – kyynisenä ihmisenä odotin pahoittelujen tulevan ennemminkin yrityksen viralliselta PR-vastaavalta päämajan suunnalta kuin asiasta itse vastuussa olleelta henkilöltä. Itse olin tapahtumien saamasta käänteestä hyvin yllättynyt – odotin ennemminkin vastaanottavani vihdoinkin viimeisen päälle harkittua yritysviestintää, jossa ei oteta oikeastaan mihinkään kantaa mutta pahoitellaan sujuvasti ja kohteliaasti. Tämä asioiden nykytila saa nyt riittää minulle, toivottavasti myös sinulle.

    Korjatkaa muuten jos olen totaalisen väärässä, mutta ymmärrykseni ja minulle kerrotun mukaan Hukkataipaleella olisi merkin edustuksen lisäksi myös omistuskytkös Filippa K:n Suomen lippulaivaliikkeeseen. Tämä on käsitykseni, sen perusteella olen myös vastinetta tulkinnut. Jos olen saanut asiasta virheellistä informaatiota, olen kyllä valmis lukemaan vastineen ”uusin silmin” ja ymmärtämään, miksi siinä ei kaikkia asioita välttämättä ole käsitelty. Oli miten oli – jos jotakin asiaa ei ole itse oikea henkilö kommentoimaan, voi siitäkin muuten kohteliaasti huomauttaa väärinkäsitysten ja liikojen odotusten välttämiseksi ja vaikkapa kertoa välittäneensä viestin eteenpäin siitä vastaavalle taholle.

    Yleisellä tasolla haluaisin vielä kuitenkin kommentoida ”synnitön heittäkööt ensimmäisen kiven” -pohdiskeluasi ja todeta, että mielestäni itse kukin on loppukädessä vastuussa omista puheistaan ja tekemisistään. Kuten sanottu, ylilyöntejä ja virhearvioita tekee ja on tehnyt taatusti jokainen, mutta toisinaan niistä voi tulla seuraamuksia jotka täytyy loppujen lopuksi kantaa ihan itse. Tuli virhearvio tehtyä sitten ”tahallaan tai vahingossa”, turha ns. ”itkeä kun maidot ovat jo lattialla”. Tämä pätee niin työelämässä, yksityiselämässä kuin niiden välisellä harmaalla alueellakin, niin ikävää kun se toisinaan onkin.

  38. Avatar Lääkäri keskustelupalstalla « tekstity ö l ä inen
    12.3.2010, 16:35

    [...] Monessa tapauksessa yrityksen edustajan on hyvä jopa osallistua jutteluun keskustelupalstoilla ja blogeissa. Toki kannattaa miettiä aika tarkkaan, mitä sanoo, ja muistaa tasavertaisuus, ystävällisyys ja muut nettimaailman kirjoittamattomat säännöt. Lisäksi kannattaa kirjoittaa koko nimellään ja myös yrityksensä mainiten. Verkossa saa kuulla aika nopeasti, jos alkaa syytellä, isotella tai puhua perusteettomasti. Sekin on hyvä muistaa, milloin on yrityksen ja milloin oman yksityisen minänsä asialla. Ainakin yksi tuore esimerkki aika pahasta sekoilusta on tarjolla: vaatemerkki Filippa K:n epäonniseen caseen voi tutustua täällä. [...]

  39. Avatar Anna-Maria
    15.3.2010, 9:50

    Kamicha: Valitus oli ehkä vähän väärä sana, reklamaatiota siis tarkoitin. ;)
    Suomalaiset reklamoivat aika huonosti, vaikka syytä olisi. Moni ei tunne oikeuksiansa tai sitten “ei vaan kehtaa” nostaa haloota ja tyytyy vialliseen tuotteeseen esim. korjaamalla sen itse.

  40. Avatar Nelliina
    15.3.2010, 11:19

    Anna-Maria, tunnustan kuuluvani tähän ” tyytyy vialliseen tuotteeseen esim. korjaamalla sen itse” -porukkaan, koska olen laiska :D joskus on vaan helpompi korjata kuin lähettää takaisin liikkeeseen/nettikauppaan ja odotella korvaavaa tuotetta, jos ylipäänsä voi saada korvaavaa. Mutta tiedostan kyllä kuinka huono tapa tuo hiljaisuus on, yritykselle pitäisi olla arvokasta tietoa raportit virheistä ja laatuvirheistä etenkin.

  41. Avatar daria
    15.3.2010, 11:26

    Oma kokemukseni Filipasta:

    En ole ostanut mitään heidän vaatteitaan uusina. Kerran löysin Filipan puuvillaneulepaidan kierrätyskeskuksesta yhdellä eurolla. Siinä oli pieni reikä saumassa, ajattelin, että edellinen omistaja on ollut laiska eikä ole sitä jaksanut korjata (oma mielikuvani Filipan vaatteista oli vielä silloin laadukas ja kestävä), ostin neuleen ja korjasin sen käyttöön.

    Ei mennyt aikaakaan kun näin toisella kirpparilla samantyylisen Filipan neuleen neljällä eurolla. Tarkemmalla tarkastelulla tästäkin neuleesta löytyi reikä (pahempi kuin edellisessä löydössä, vaikeampi korjata) ja se sai jäädä kauppaan. Silloin tajusin, että ennen en ole Filipan vaatteisiin kirppareilla paljoa törmännyt (etenkään muutaman euron hintalapulla…), nyt niitä on ollut lyhyen ajan sisällä kaksi rikkinäistä neuletta… Ainakin minä vedän tästä omat johtopäätökseni.

  42. Avatar oikein-Kirjoitu:s
    15.3.2010, 12:48

    Olen aivan äimänkäkenä Jukka Hukkataipaleen vastineen kirjoitusasusta! Tällaisissa “virallisissa” tekstituotoksissa oikeinkirjoitus pitää olla hallussa.

    Olen itse järjestämässä isoja juhlia. Kun aikoinaan etsin sopivaa pitopalvelua vastaamaan cateringista, hylkäsin etukäteen lupaavimman ehdokkaan heti ensimmäisen viestin jälkeen. Jos ei kiinnosta/jaksa/osaa kirjoittaa tarjousta/vastinetta/mitä tahansa “kunnolla”, miten voisin odottaa, että muut asiat hoidettaisiin sen paremmin?

    Tämä on monien mielestä varmastikin turhaa nillitystä, mutta itseäni tällainen häiritsee.

  43. Avatar lukija
    15.3.2010, 13:35

    Kieltämättä tämä koko jupakka vaikuttaa tuleviin ostopäätöksiini. Itsekin yllätyin, kuinka helposti jonkun merkin arvostus voi laskea mielessäni näin lyhyessä ajassa. Minulla ei ole filipan vaatteiden laadun kanssa ollut koskaan ongelmia, mutta tuntuu, että kuluttajana mulle tällaisella viestinnällä on paljon negatiivisempi vaikutus kuin satunnaisella laatuvirheellä.

  44. Avatar Sanna
    15.3.2010, 14:35

    Kyllä minunkin kuvani Filippa K.:sta muuttui negatiiviseen suuntaan ihan tämän jupakan vuoksi. Tämän enempää ei näköjään nykyään tarvita mielipidevaikuttamisessa. Ehkä pitäisi silti antaa uusi mahdollisuus :)

  45. Avatar Nanna
    15.3.2010, 18:08

    No huh, Hukkataipaleen oikeinkirjoitus ja Minnan päänavaukset… Täytyy sanoa, että minulla ainakin vaikuttaa ostopäätöksiin negatiivisesti tällainen, vaikuttaa todella epäammattimaiselta.

  46. Avatar Lui
    15.3.2010, 19:46

    Otan kantaa epäoleelliseen eli oikeinkirjoitukseen. Työskenneltyäni joitakin vuosia eräässä keskisuuressa tekstiilialan yrityksessä olen todennut, että suurimmalta osalta myynti- ja tiimipäälliköitä ei voi vaatia äidinkielen sujuvaa kirjallista osaamista. Supliikkimiehet, sillä suurin osa heistä oli miehiä, ovat tähän saakka tottuneet hoitamaan asiansa puhelimessa tai kasvotusten ja nyt sähköpostin aikana he ovat aivan hukassa. Kouluvuosista on kauan ja opinnot ovat monesti jääneet merkonomin papereihin. He eivät ehkä tajua, että korkeakoulutaustaisia naisasiakkaita ei kannata lähestyä huonosti muotoilluin ja vajavaisin sähköpostiviestein.

    Pahoittelen mielipiteeni sukupuolittuneita stereotypioita.

  47. Avatar Maria
    16.3.2010, 11:04

    Harvoin itse kirjoitan mihinkään mutta nyt täytyi avata kommentti osia ja sanoa että olen pöyristynyt kirjoituksista yrityksen puolelta. Minne on kadonnut kohteliaisuus ja palvelualttius?
    Itse toimin myös erään liikkeen myymälänhoitajana ja olen oppinut että jokaisessa reklamaatio tapauksessa ei ole koskaan liikaa nöyryyttä ja pahoittelua. Tuote ja tapaus on aina tutkittava tapauskohtaisesti, olipa kyse irronneesta napista tai isommasta kangas virheestä. Asiakkaalle mikään tapaus ei ole liian mitäänsanomaton. Työskentelemme palvelualalla ja silloin täytyy nöyrtyä ja ottaa palaute vastaan mukisematta ja koittaa korjata tilanne.

    Vaikka itse en ole 10+ oppilas ollut äidinkielessä, joskus unohtuu pilkku tai se on väärässä paikassa, yhdyssanat ovat minulle kammottavia mutta silti asiakkaalle pyrin kirjoittamaan kirjakieltä, kohteliaasti ja teititellen. Oli hän minkä ikäinen tahansa, mies tai nainen.
    Jos itse saisin vastauksena tälläistä tekstiä mitä te olette nyt saaneet kyseiseltä yritykseltä, olisin hyvin hämmentynyt ja miettisin onkohan nyt oikea ihminen oikeassa työpaikassa ja mitä on tapahtunut rekrytointi tilanteessa? Ei näin voi puhutella asiakasta eikä noin voi kenellekkään kirjoittaa. Minulta meni maku tuon yrityksen asiaspalveluun kerta laakista, ikävä kyllä.

  48. Avatar h
    16.3.2010, 12:20

    Onko sieltä Ruotsista jo vastattu?

  49. Avatar inke
    16.3.2010, 12:51

    h, ei ole, enkä kyllä ole enää Suomen vastineen ja Minnan pahoittelujen jälkeen viestiä odotellutkaan. Veikkaan maiden sopineen keskenään, että vastineet tulevat Suomesta. Minkäs teet.

  50. Avatar Filippiina
    16.3.2010, 21:58

    Kappas vaan, minullakin on negatiivinen kokemus tästä Filippa K:n myymäläpäälliköstä!

    Tapauksesta on jo tosin aikaa ainakin vuosi, mutta olen sen jälkeen hankkinut Filippa K:n vaatteeni muualta kuin Helsingin myymälästä.

    Kyse oli reklamaatioasiasta, jonka hoitaminen Filippa K:n puolelta oli suorastaan tyrmistyttävän ylimielistä. Merinovillaneuletakkiini tuli pieniä reikiä, kainaloon ja sinne sun tänne muuallekin – aivan kuin olisin pyöriskellyt neuletakki päällä piikkilangan seassa. Esim. Tiger of Swedenin merinovilllaneuleiden kanssa ei ole ollut lainkaan samanlaista ongelmaa!

    Reklamaatio hoidettiin myymälässä todella töykeästi: myyjä ilmoitti heti, ettei neuletakkia voida ottaa takaisin, sillä minulla ei ollut tallessa kuittia. (Vaikka kuluttajaviraston mukaan sitä ei viallisen tuotteen ollessa kyseessä edes tarvita.) Lisäksi myyjä sanoi, ettei neuletakissa edes ole mitään vikaa. Ratkaisuksi myymäläpäällikkö ehdotti uuden neuletakin tilaamista. Neuletakin heikkoa laatua ei pahoiteltu missään vaiheessa.

    On suorastaan uskomattoman heikkoa brändinhallintaa päästää tuollainen persoona vastaamaan myymälästä, joka on tärkeä osa brändiä.

  51. Avatar Bettina
    17.3.2010, 19:48

    Yh, yhdyssana- ja oikeinkirjoitusnatsi sisälläni toteaa, että tuo Jukan vastaus oli ihan hirveä. Äkkiseltään laskettuna löysin nopeasti 9 selvää kirjoitusvirhettä. Ykköslaatuisen brändin mainetta ei pitäisi yrittää ylläpitää kakkoslaatuisella kirjallisella osaamisella.

  52. Avatar Mikko
    17.3.2010, 23:33

    Eniten tässä käy sympatiat myymäläpäällikkö Minnan puolelle, jota selkeästi yritetään lynkata ottamalla yhteyttä johonkin pääkonttoriin Ruotsiin.

    Jokaiselle varmasti sattuu huono päivä ja julkinen anteeksipyyntö on tässä tapauksessa todella hyvin toimittu. Inhottavaa tällainen “kriittinen kuluttaja”, jonka tarkoituksena on korvata oma mielipahansa vaikka vain saamalla myymäläpäällikölle potkut.

  53. Avatar Constance
    18.3.2010, 13:44

    Olen samaa mieltä Mikon kanssa. Tällaiset yksittäistapaukset eivät horjuta mitenkään hyväksi havaitun merkin tasoa silmissäni, eikä ostopäätöksissäni. Enemmän hämmentää, kuinka tässä yritetään aina vaan löytää ylempää ja ylempää pomoa, joka voisi riittävän vuolassanaisesti pahoitella tapahtunutta tilannetta.
    Marian kanssa olen samoilla linjoilla oikeinkirjoituksesta. Itselleni se on hyvin tärkeää, mutta olen huomannut, että ne jotka eivät sitä osaa, eivät ymmärrä sen tärkeyttä. Meillä on eräs myyntipäällikkö töissä, mutta hänen mailinsa ovat aivan järkyttävää luettavaa. Hänellä on paha lukihäiriö, eikä hän huomaa mitenkään omia tai muidenkaan kirjoitusvirheitä. Kuitenkin mielestäni on hienoa, että hän on kirjoittanut ylioppilaaksi ja sen jälkeen vielä jatkokouluttanut itseään. Hän on myyntityössä aivan erinomaisen hyvä, mutta pitäisikö hänet pitää poissa asiakasrajapinnasta, koska oikeinkirjoitus ei luonnistu? Kyse ei siis aina ole huolimattomuudesta tai piittaamattomuudesta. Ihastuttavaa ymmärrystä lukihäiriöisiä kohtaan. Pistetään ne kaikki pimeään huoneeseen keskenään häpeämään.

  54. Avatar Heidi
    18.3.2010, 14:21

    En usko, että kukaan on tässä reklamoimalla/valittamalla yrittänyt saada kenellekään potkuja.

    Luonnollisesti ottaisin itsekin yhteyttä lähimpään tahoon (suoraan kyseiseen liikkeeseen tai myymäläpäällikköön) ja mikäli kohtelu minua kohtaan sieltä olisi asiatonta, veisin viestiä aina ylemmäs.
    Toisaalta: ikävää Filippa K:n kannalta, että asia paisui tällaiseksi. Jokainen voittoon tähtäävää yritystä ymmärtävä tajuaa varmaan, kuinka paljon tässä on tuhlattu sekä alempien että ylempien työntekijöiden aikaa sekä samalla vähän pilattu merkin mainetta, kun ongelma olisi voitu kuitata heti molempia osapuolia tyydyttävällä tuotteen hyvityksellä.

    Mitä tulee siihen, että myyjälläkin on huonoja päiviä eikä aina jaksaisi kuunnella tyhjänpäiväiseltä tuntuvia valituksia vaatteista: tough luck. Itse työskentelen hoitoalalla, eikä tulisi mieleenkään antaa henkilökohtaisten asioiden vaikuttaa siihen miten kohtelen “asiakkaita” omalla työpaikallani.
    Jonkun mielestä saattaa olla kohtuutonta verrata kahta niin erilaista alaa, mutta työpaikka on työpaikka ja asiakkaatkin ovat ihmisiä. Myymäläpäällikkö saattaa hoitaa useita reklamaatioita yhden päivän aikana kun taas asiakkaalle tehty valitus saattaa olla ensimmäinen.

    Myymäläpäällikköhän pahoitteli asiaa vasta 9.3.,kun keskustelua oli käyty jo 5 päivää ja ylempään tahoon oli ehditty ottaa yhteyttä. Miten myymäläpäällikön anteeksipyyntö olisi voinut riittää, jos sitä ei ollut vielä tullut?

    Henkilökohtaisesti tämä ei vaikuta omalta osaltani mielipiteeseeni merkistä, eikä minua liioin kiinnosta se, mitä kautta ja miten joku myymäläpäällikkö ottaa yhteyttä asiakkaisiin. Lähinnä kommentoin nyt viestiketjua, sillä kaikki (esim. Mikko) eivät ole tainneet vaivautua lukemaan aiempia viestejä.. :)

  55. Avatar Maisa
    20.3.2010, 22:17

    Tuolla rahalla täytyykin jo saada laatua, mutta silti.

    Ihmettelen: miksi vaatia täydellisyyttä.

    Tuli vain mieleeni, sillä tällainen episodi vaatteesta, ja kohtuullisen julkisesti. Mielestäni hyvän asiakaspalvelun lisäksi voisi olla hyviä asikkaita. Sen sijaan että valitettaisiin kavereille että hui kuinka paskaa, otettaisiin suoraan asiallisesti yhteyttä valmistajaan ja saataisiin hyvitys ilman draamaa. Toisillemme me niitä palveluita kuitenkin tuotetaan. Nöyristellään kassalla ja mennään sit seuraavaan kauppaan vaatimaan tuoreempaa kahvia.

    Kuitenkin näin ison brändin olleessa kyseessä on varmaan ihan hyvä että alkaa kiukuissaan pomppimaan nenille. :)

  56. Avatar Inaria
    27.3.2010, 13:42

    Ihme kakkaa.

    Itse ostin Selectedilta Suomesta mekon viime kesana, joka meni ennen ensimmaista pesua (!) aivan jarkyttavaan kuntoon. Myyja ei edes pahoitellut asiaa pahemmin, kun palautin sen. Tavaran hinta oli varmaankin alempi, kuin Issuesin kohdalla, mutta sama tauti tuntuu riivaavan molempia liikkeita.

    Anteeksi siis mita?

    Suomalaisilla tuntuu olevan olematon kasitys kuluttajan oikeuksista. Aina saa palauttaa ja Aina saa valittaa, mikali siihen on aihetta. Issuesin kohdalla asia on todella kiusallinen Filippa K:lle, kun myymalan oma tyontekija on mennyt mokailemaan asiaa julkisesti.

    Ja tiedoksi teille kaikille, jotka luulette ettei vastaava tahri merkin mainetta: kylla tahrii. Ihan sama myydaanko kaupassa Itameresta pelastettuja hylkeita vai ydinvoimaa, vastaava mokailu vaikuttaa aina kuluttajan mielipiteeseen, juuri niin kuin kuuluukin.

    On aivan yhdentekevaa onko myymalapaalikko vain firman tyontekija vai omistaisiko han koko yrityksen, silla huono asiakaspalvelu ajaa aina asiakkaat pois.

    Issues on blogi, jonka kriittisyys pitaisi ottaa vastaan positiivisesti, silla se valvoo kuluttajan etuja.

    On vahan sama meno, kun olisi toissa Kiinan valtiolle. Paa puskaan ja kaikki on hyvin.

  57. Avatar Internet ilmiönä » Blog Archive » Hömppää ja vaikuttamista
    27.5.2010, 22:50

    [...] vallitsevista vääryyksistä, vaan vaikkapa huonolaatuisista neulepaidoista: issues.fi [1] ja issues.fi [2]. Kyseinen keskustelu on muotiblogimaailmassa erityisen mielenkiintoinen esimerkki pieleen [...]

Kommentar